Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، میلاد پیامبر (ص) به عنوان رویدادی سراسر برکت و نعمت برای مردم جهان مطرح است. میلادی که با خود نور و سعادت به همراه آورد و مژده‌ای برای سعادت پایدار دنیایی و اخروی مردم بود. به طوری که اگر آن وجود مبارک را سرلوحه و الگوی زندگی خود بدانیم سبک زندگی را از آن حضرت بیاموزیم، می‌توانیم طعم خوشبختی و آسایش را در زندگی دنیا تجربه کرده و امیدوار باشیم که آخرتی امن و سعادتمندانه خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که وقتی برخی از منابع تاریخی در خصوص رویداد‌های زمان میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله را مرور می‌کنیم، با برخی شبهه‌ها مواجه می‌شویم. رویداد‌هایی مانند خشک شدن دریاچه ساوه و یا روی دادن زلزله‌ای در ایران، این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا میلاد پیامبر رحمت، با چنین اتفاقاتی همراه بوده است؟

برای یافتن پاسخ این نوع سؤال‌ها و بررسی رویداد‌های زمان میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، خبرنگار ما گفت‌وگویی با دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام انجام داده است. آن طور که این کارشناس تاریخی شرح می‌دهد، این سؤال برای پژوهشگران برجسته معاصر وجود دارد که چرا عنوان شده بیشترین اتفاقات زمان میلاد نبوی در ایران روی داده است؟ این در حالی است که ایران با سرعت به اسلام روی آورد و مردم ایران بیشترین سهم را در ترویج، تبلیغ و خدمت به اسلام داشته‌اند. در عین حال آن طور که استاد بزرگ و پدر بزرگوارم رضوان‌الله تعالی علیه که یکی از کارشناسان و متخصصین شاخص و برجسته تاریخ اسلام بوده‌اند، عنوان کرده‌اند، نبی مکرم اسلام عنوان رحمت للعالمین را دارند و ولادت آن حضرت باید بشارت‌دهنده نعمت و برکت برای مردم دنیا باشد، نه اینکه رنج و آزاری مثل خشک شدن دریاچه ساوه باشد.

دلیل تفاوت دیدگاه شیعه و اهل سنت درباره میلاد نبوی

علت تفاوت دیدگاه شیعیان و اهل سنت درباره سالروز میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق شیعیان و علما و تاریخ‌شناسان مذهبی شیعه بر این باور هستند که میلاد نبی مکرم اسلام در تاریخ هفدهم ربیع‌الاول روی داده و برادران اهل سنت این تاریخ را دوازدهم ربیع‌الاول می‌دانند. در میان تمام علمای شیعی تنها شیخ کلینی نظر اهل سنت را دارد و با آن‌ها هم‌عقیده است.

البته باید توجه داشت که این نوع تفاوت دیدگاه در میان علمای تاریخ‌شناس تنها در مورد میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله وجود ندارد، بلکه درباره بسیاری از حوادث تاریخی چنین اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد. به طوری که گاه برای برخی رویداد‌ها دو تا چند تاریخ متفاوت ذکر شده است.

منبع اعتقادی شیعه برای اینکه میلاد نبی مکرم اسلام را هفدهم ربیع‌الاول می‌داند، چیست؟

علمای شیعه به طور عمده بر اساس روایت‌ها و احادیث معتبر و مستندی که از ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد، اظهار نظر کرده‌اند. درمجموع می‌توان اظهار کرد که باور و اعتقاد شیعه در خصوص میلاد نبی مکرم و سایر تاریخ‌های میلاد و شهادت ائمه اطهار علیهم السلام بر طبق همان احادیثی است که از آن ذوات مقدس به جای مانده است.

در مرحله بعدی اگر از آن بزرگواران مطلب و حدیثی وجود نداشته باشد، عمدتاً علمای شیعی به اصحاب و یاران شاخص و برجسته ایشان رجوع کرده و پاسخ سؤالات خود را از میان مطالب نقل شده از آن‌ها جست‌وجو می‌کنند.

مرقد پدر نبی مکرم اسلام

مرقد پدر پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در کجا قرار دارد؟

پدر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در یک سفر تجاری شرکت کرده بود و همراه کاروانی بود که از شهر شام به مکه برمی‌گشت. در طی این سفر بود که جناب عبدالله که در آن زمان جوان بود، به شدت بیمار شد. وقتی کاروان به مدینه که آن زمان یثرب نامیده می‌شد، رسید جناب عبدالله قدرت حرکت و همراه شدن با کاروان را نداشت. به همین دلیل بود که در همان شهر ماند تا شاید بیماری‌اش بهبود پیدا کند.

وقتی کاروانیان به مکه رسیدند، خبر بیماری او را به پدرش جناب عبدالمطلب رساندند و اعلام کردند که او به علت بیماری در یثرب اقامت کرده است. ایشان هم یکی از پسران خود به نام زبیر را برای برگرداندن عبدالله به یثرب فرستاد، ولی قبل از اینکه زبیر به یثرب برسد، عبدالله از دنیا رفت. به همین علت بدن او را در همان شهر به خاک سپردند؛ بنابراین مزار مطهر پدر بزرگوار بنی مکرم اسلام در شهر مدینه قرار دارد.

ناتوانی حضرت آمنه از شیر دادن فرزند

بعد از وفات پدر نبی مکرم اسلام هم آن حضرت پس از تولد در کنار مادر و خانواده خودشان زندگی نکردند و به دایه سپرده شدند. دلیل این موضوع چه بود؟ چرا جناب آمنه فرزند خود را شیر نمی‌داد؟

همان طور که اشاره شد، پدر بزرگوار پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله در شرایطی از دنیا رفت که هنوز فرزند ایشان به دنیا نیامده بود. به این ترتیب درواقع آن حضرت پدر را ندید و یتیم به دنیا آمد.

آن طور که از رویداد‌های تاریخی مشخص می‌شود، ظاهراً حضرت آمنه هم در اثر مرگ ناگهانی جناب عبدالله در سن جوانی و در حال که حدود ۲۵ ساله بود، دچار شوک شد. این شوک موجب شد که حضرت آمنه قادر ب شیر دادن فرزند خود نباشد. به همین علت بود که جناب عبدالمطلب تصمیم گرفت نوه خود را به دایه‌ای بسپارد تا او را شیر بدهد.

ماجرای دایگی حلیمه سعدیه

چطور شد که آن نوزاد مبارک را به حلیمه سعدیه سپردند؟

در آن زمان مکه به عنوان یک شهر زیارتی و تجاری محسوب می‌شد و محل رفت و آمد کاروان‌های زیادی بود. بر همین اساس مردم زیادی از شهر‌ها و قبیله‌های مختلف در مکه رفت و آمد داشتند. با آمدن مردمان مختلف از نواحی گوناگون به این شهر بیماری‌هایی با آن‌ها به شهر وارد می‌شد و، چون امکان مداوا و پیشگیری از بیماری وجود نداشت، اولین تلفات متوجه نوزادان و کودکان می‌شد؛ بنابراین اشراف مکه بر اساس یک رسم اشرافی برای اینکه فرزندان خود را از معرض بیماری‌هایی که به شهر وارد می‌شد دور کنند، آن‌ها را به دایه‌هایی که در فضای پاک و سالم بادیه زندگی می‌کردند می‌سپردند تا به اصطلاح از آب و گل درآیند.

دایه‌ها معمولاً بچه‌ها را تا چهار یا پنج سالگی و زمانی که بتوانند در برابر بیماری‌ها مقاومت کنند نزد خود پرورش می‌دادند. سپس بچه‌ها را به والدین خود تحویل می‌دادند. این مسئله در خصوص پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله از باب سنت اشرافی نبود، بلکه به دلیل اینکه مادر بزرگوار آن حضرت قادر به شیر دادن نبودند، پیامبر را دایه‌ای به نام حلیمه سعدیه سپردند. او هم آن نوزاد مبارک را به منطقه خود برد و تا ۵ سالگی از آن حضرت نگهداری کرد. پس از آن فرزند را به مکه آورده و به مادر و پدربزرگ خود سپرد.

بررسی صحت و سقم رویداد‌های زمان تولد نبی مکرم اسلام

گفته شده که در زمان تولد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله معجزات و رویداد‌های ویژه‌ای اتفاق افتاد. آیا این مطالب صحت دارد؟

توجه داشته باشید که تاریخ در دوران رسالت و زمان پیش از میلاد نبی مکرم اسلام توسط افراد غیر مسلمان نوشته شده و حتی تاری زمان رسالت آن حضرت هم برخی از منابع را غیر شیعه نوشته‌اند. چون شیعیان تا مدت‌ها در تنگنا قرار داشتند و فشار‌هایی که بنی‌امیه و بنی‌عباس بر شیعیان وارد می‌کردند، مانع از آن می‌شد که آن‌ها توجه خاصی به تاریخ‌نویسی داشته باشند و اگر هم تاریخی نوشته می‌شد از سوی کارگزاران دستگاه‌های حکومتی از بین می‌رفت. چون حتی تظاهر به شیعه بودن تا سال‌ها جرم محسوب می‌شد و شیعیان باید دین و مذهب خود را مخفی نگه می‌داشتند.

بر همین اساس روایت‌ها و نقل‌هایی که از آن دوران به دست ما رسیده است، از شیعه نیست. حتی بعضی از نقل‌ها از اهل تسنن به شیعه سرایت کرده و شاید بعضی از نقل‌ها حتی به نام روایت از معصومین علیهم السلام نوشته شده باشد.

بر اساس این روایت‌ها نقل شده که زمان میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله رویداد‌هایی اتفاق افتاد که بسیار قابل توجه بود به طوری در ذهن و یاد مردم باقی ماند. به عنوان مثال عنوان شده که بت‌هایی که در مکه بودند و تعدادی از آن‌ها را در بیت‌الله الحرام و کعبه قرار داده بودند، همگی در آن شب به رو بر زمین افتادند.

از طرف دیگر این طور نوشته شده که گویی زلزله‌ای اتفاق افتاد و چهارده کنگره از کنگره‌های کاخ کسری در مدائن فروریخت. آتشکده آذرآبادگان که به مدت سال‌های زیاد روشن بود خاموش شد. دریاچه ساوه خشک شد. همان شب گفته شده که موبد موبدان خواب دید که شتران عرب به کاخ کسری آمده‌اند. این موارد عنوان شده است، ولی دقت شود که بعضی از پژوهشگران برجسته معاصر این نوع اتفاق‌ها را مورد تردید قرار داده‌اند.

چرا؟

به عنوان مثال اگر در یک شب همه بت‌ها در مکه به رو بر زمین افتاده باشند، این اتفاق بسیار مهم و قابل توجهی است و باید مورد توجه مردم آن زمان قرار می‌گرفت. به طوری که باید در مطالب و یا اشعاری که از آن زمان باقی مانده، اشاره‌ای به این رویداد مهم شده باشد. در حالی که هیچ نشانی از این اتفاق در منابع و اشعار آن زمان عرب وجود ندارد.

یک پرسش مهم درباره رویداد‌های زمان میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله آن است که گویا بسیاری از اتفاقاتی که عنوان شده مربوط به ایران است. آیا این مطلب صحت دارد؟

همین سؤال هم در خصوص رویداد‌های زمان میلاد پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله مورد پرسش قرار گرفته است. این در حالی است که ایران با سرعت به اسلام روی آورد و بیشترین سهم را در ترویج، تبلیغ و خدمت به اسلام را مردم ایران داشته‌اند. در عین حال آن طور که استاد بزرگ و پدر بزرگوارم رضوان‌الله تعالی علیه که یکی از کارشناسان و متخصصین شاخص و برجسته تاریخ اسلام بوده‌اند، عنوان کرده‌اند، نبی مکرم اسلام عنوان رحمت للعالمین را دارند و ولادت آن حضرت باید بشارت‌دهنده نعمت و برکت برای مردم دنیا باشد، نه اینکه رنج و آزاری مثل خشک شدن دریاچه ساوه باشد.

اگر بنا بود با تولد پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله زنگ خطری برای قدرت‌ها و مردم به صدا درآید، بیشتر باید در روم این اتفاق‌ها می‌افتاد که به‌شدت در برابر اسلام ایستاد و قرن‌ها مزاحمت برای اسلام و مسلمانان داشت و باعث مشکلات فراوانی برای آن‌ها شد. بنابراین، این نقل‌ها هم از نظر سند و هم از نظر متن و دلالت مقداری مورد تردید و مخدوش هستند و نمی‌توانیم آن‌ها را قبول کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ولادت پیامبر شیعه و سنی میلاد نبی مکرم نبی مکرم اسلام تفاوت دیدگاه دریاچه ساوه عنوان شده رویداد ها آن طور آن حضرت آن زمان اهل سنت خشک شد نقل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۴۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!

به وضوح می‌توان دید که عملیات «‌وعده صادق‌» رنگ و بوی جنگ احزاب را دارد و گویی از ضربه علی علیه‌السلام در آن روز، سمت و سو گرفته است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، حسین شریعتمداری در یادداشتی نوشت:‌ 1- جنگ خندق در جریان است. همه دشمنان اسلام از هر حزب و گروه و عقیده با یکدیگر متحد شده و به مقابله با اسلام آمده‌اند. اسلام را دشمن مشترک خود می‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند که اختلافات را برای مدتی کنار بگذارند و همگان به مقابله با این دشمن مشترک برخیزند و پس از آن، هرکدام به راهی بروند که پیش از آن می‌رفتند. از این روی جنگ خندق را «جنگ احزاب» نامیده‌اند. قبائل و احزاب با همراهی یهود، سپاهی نزدیک به ده هزار مرد جنگی و مجهز به آخرین تجهیزات تدارک دیده و به محاصره مدینه آمده‌اند. در این سوی اما، سپاه اسلام که تعدادشان به سه‌هزار نفر هم نمی‌رسد و از تجهیزات اندکی برخوردارند، در پس خندق که به ابتکار سلمان فارسی حفر شده است، به مقابله ایستاده‌اند. از سپاه کفر 5 پهلوان نامدار و جنگجوی بی‌نظیر که عمروبن عبدود سرآمد آنان است به میدان آمده‌اند. عمرو، هماورد می‌طلبد و کسی جرأت مقابله با او را ندارد. از سپاه اسلام، علی علیه‌السلام به میدان می‌رود. رسول خدا(ص) در توصیف این پیکار می‌فرمایند: «بَرَزَ الاْیمَانَ کُلُّهُ اِلى الشِرْکِ کُلِّهِ...تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفته است‌». امیرالمؤمنین در میان حیرت و ناباوری همگان، با ضربه شمشیر، عمروبن عبدود را از پای در می‌آورد. چهار پهلوان دیگر فرار را بر‌قرار ترجیح داده و می‌گریزند. سپاه شرک انسجام و استحکام خود را از دست می‌دهد. سپاهیان اسلام غریو شادی سر می‌دهند. و پیامبر اعظم‌(ص) می‌فرمایند: «ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین... [‌ارزش‌] ضربت علی در روز خندق از عبادت تمام جنّ و انس برتر است‌». 

2- از سپاه اسلام علی‌(ع) در میانه میدان است و از آن سوی، عمروبن عبدود. چرا پیامبر خدا از این صحنه با عنوان درگیری «‌همه اسلام‌» با «‌همه کفر» یاد می‌فرمایند؟! و ضربت علی را از عبادت همه جهانیان برتر معرفی می‌کنند؟! این علت را اگرچه بسیاری از مورخان و شاهدان آن روز بر زبان و قلم آورده‌اند ولی شنیدن آن از زبان رسول خدا(ص) شیرین‌تر و دلنشین‌تر است. حضرت ایشان خطاب به علی می‌فرمایند: «‌اى على! مژده باد تو را که اگر عمل تو را به تنهایى در این روز با عمل تمامى امت محمد بسنجند عمل تو بر آن‌ها برتری دارد؛ زیرا خانه‌‏اى از خانه‏‌هاى مشرکان نیست مگر آن که با کشته شدن عمرو‌بن عبدود خوارى و زبونى در آن وارد شده است و خانه‏‌اى از مسلمانان نیست جز آن که با قتل او عزت و شوکت یافته است‌» و این کلام نیز از حضرت پیامبر‌(ص) در همین خصوص است: «ذهب ریحهم و لا یغزوننا بعد الیوم و نحن نغزوهم ان‌شاء‌الله‌... از امروز به بعد شوکت و عظمت اینان [کفار و مشرکان‌]فرو ریخت و از این پس دیگر به جنگ ما نخواهند آمد و ماییم که در آینده -اگر خدا بخواهد- به جنگ آنان خواهیم رفت‌».

3- حالا به عملیات اخیر سپاه اسلام «‌وعده صادق‌» که نیمه‌شب 25 فروردین‌ماه 1403 (13‌آوریل 2024) علیه رژیم صهیونیستی صورت پذیرفت باز می‌گردیم. 
الف: در یک‌سوی این آوردگاه، سپاه اسلام قرار دارد و در سوی دیگر همه دشمنان ریز و درشت جمهوری اسلامی به صف ایستاده‌اند. رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و 23 کشور دیگر که از شمال و جنوب و مشرق و مغرب برای مقابله با عملیات از پیش اعلام شده ایران به حالت آماده‌باش درآمده و تمامی توان خود را به صحنه آورده‌اند (نظیر آنچه در جنگ احزاب اتفاق افتاده بود).

ب: توان و تجهیزاتی که مجموعه دشمنان در اختیار دارند بارها بیشتر و گسترده‌تر از این سوی آوردگاه است‌. هیمنه و قدرت دشمن به اندازه‌ای مخوف، گسترده، فراگیر و چشم‌پُرکن است که هیچ قدرت دیگری جرأت مقابله با آنها را ندارد. رژیم صهیونیستی خود را چهارمین ارتش قدرتمند دنیا و شکست‌ناپذیر می‌داند! آمریکا ابرقدرت بلا‌منازع جهان تلقی می‌شود. انگلیس و سایر کشورهای اروپایی با برخورداری از پیشرفته‌ترین تسلیحات در پیمان «‌ناتو‌» گرد آمده‌اند، بسیاری از کشورهای عربی و غیر‌عرب منطقه، تمام قد به خدمت رژیم صهیونیستی درآمده و در عرصه حضور دارند و‌... (مقایسه کنید با هیمنه و تجهیزات و لشکر پُر‌شمار مشرکان در جنگ احزاب‌). 

ج: عملیات «‌وعده صادق‌» در اوج اقتدار صورت می‌پذیرد و موشک‌ها و پهپادهای سپاه در میان ناباوری و حیرت دشمنانی که با همه توان به صف ایستاده بودند از سامانه‌های دفاعی چند لایه رژیم صهیونیستی و پدافند 23 کشوری که پیشاپیش آماده شده بودند عبور می‌کند و دو هدف از قبل تعیین‌شده را با دقتی مثال‌زدنی منهدم می‌کند. دشمنان ریز و درشت تقریباً بدون استثناء و با حیرتی آمیخته به یاس و نا‌امیدی، پوشالی بودن ادعای شکست‌ناپذیری خود را به چشم می‌بینند و آشکارا اعتراف می‌کنند که قدرت بازدارندگی خود در مقابل توان نظامی توأم با هوشمندی ایران اسلامی را از دست داده‌اند‌... (شبیه شکست هیمنه و شوکت سپاه شرک در جنگ احزاب که با کشته شدن عمرو‌بن عبدود، فرو پاشید‌) و در همان حال غریو شادی ملت‌های مسلمان و همه مظلومان و حق‌طلبان جهان به آسمان بلند می‌شود و‌... (یادآور غریو شادی مسلمانان بعد از ضربت کارساز امیرالمؤمنین علیه‌السلام که از عبادت ثقلین برتر بود).

د: این روزها علاوه‌بر اعتراضات انبوه و سراسری مردم دنیا علیه جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه، چند هفته‌ای است که اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا، اروپا‌، اقیانوسیه، آسیا و آفریقا، نیز در اعتراض به نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن به صحنه آمده‌اند و خواسته‌ها و شعارها از محکومیت اسرائیل عبور کرده و به محو این رژیم وحشی تغییر مسیر داده و اخبار مربوط به خیزش اساتید و دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی به خبر اول رسانه‌های دنیا تبدیل شده است. ضرب و شتم دانشجویان و اساتید و بازداشت و اخراج آنها نه فقط دامنه این اعتراضات را کاهش نداده بلکه بر گستره آن نیز افزوده است. همین چند ساعت قبل خبر رسید که  در محوطه مقابل کاخ سفید تصویر رهبر انقلاب و پرچم فلسطین نصب شده و دانشجویان دانشگاه میشیگان در جشن فارغ‌التحصیلی خود با پرچم‌های فلسطین حضور یافته‌اند و‌...

4- اگرچه گفته‌اند؛ 
همتای علی نخواهد آمد هرگز
صد بار اگر کعبه ترک بردارد
و این سخن حکیمانه‌ای نیز هست، اما، به وضوح می‌توان دید که عملیات «‌وعده صادق‌» رنگ و بوی جنگ احزاب را دارد و گویی از ضربه علی علیه‌السلام در آن روز، سمت و سو گرفته است. چرا که ضربه عملیات وعده صادق فقط 
بر سر رژیم صهیونیستی فرود نیامده است. رژیم صهیونیستی در این عملیات جای عمروبن عبدود نشسته بود! عملیات وعده صادق ضربه‌ای سرنوشت‌ساز بر آمریکا، اروپا، ناتو و تمام کشورهای عرب و غیر‌عرب حامی اسرائیل است‌... دقیقاً الگو گرفته از جنگ خندق و تار و مار شدن احزاب. 

5- و بالاخره، این نکته نیز از قول «محمد حسنین هیکل» نویسنده و روزنامه‌نگار بلند‌آوازه مصر خواندنی است. او درباره اولین دیدارش با امام خمینی(ره) که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در تهران صورت گرفته بود می‌نویسد؛ «‌یکی از صحابه رسول خدا‌(ص) را دیدم که گویی از تونل 1400 ساله زمان عبور کرده و به عصر حاضر آمده است، تا سپاهیان علی را که بعد از شهادت او پراکنده شده بودند، گرد هم آورد و اسلام فراموش‌شده را بار دیگر بر کرسی حکومت عدل علی بنشاند‌. من در چهره او این توانمندی را به وضوح می‌بینم‌».

منبع:‌کیهان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتراکات وثیق شیعه و اهل سنت
  • حدیثی جعلی از امام زمان(عج) درباره کتاب مهم شیعه
  • «جشن و محفل قرآنی ستاره ها» در قم برگزار می شود
  • ویژه برنامه‌های روز اول دهه کرامت در حرم حضرت معصومه(س)
  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • برگزاری همایش شیخ کلینی درمشهد
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • اما و اگرهای قانون سربازی؛ پاسخ به شبهات اصلی خانواده‌ها
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!
  • بیانیه‌های سریالی سپاهان علیه پرسپولیس با یک محتوا | آفرین؛ چه دیدگاه جالبی!